Dandanes vodilni proizvajalci športnih padal vlagajo veliko časa in denarja v razvoj svojih padal, ter se pogosto vračajo h originalnim načrtom in jih prilagajajo, popravljajo in izboljšujejo, saj nam želijo nuditi čim bolj varna, udobna padala, s čim boljšimi karakteristikami letenja.
Pri skokih s padalom in letalni industriji na splošno, se padala uporabljajo za različne namene. Padala se namreč uporabljajo na različne načine: vojska na primer pogosto uporablja ogromna padala, s karseda veliko površino, zato da zagotovijo hitrost spuščanja – takšna padala se ponavadi uporablja za dostavo opreme na bojišče.
Vojska na tak način dostavlja avtomobile, težko opremo, celo tanke ipd. V civilnem sektorju pa se različne tipe padal razvija za potrebe različnih vrst skokov s padalom – od tandemskih padal, ki so do 2x večja od »solo« padal, saj morajo pod seboj nositi težo dveh oseb – inštruktorja in osebe, ki je nanj pripeta, da lahko sproščeno uživa v tandemskem skoku – hkrati pa je tudi malce bolj konzervativne oblike, ki ne omogoča pretirano agresivnega letenja, do padal, ki so namenjena padalskim šolam, letijo počasi in zelo počasi izgubljajo višino ter tako omogočajo varnejši, nežnejši in natančnejši pristanek, do padal ki so narejena zgolj za doseganje visokih hitrosti, za izredno hitre pristanke in so do 10 in več krat odzivnejša od prej omenjenih »šolskih« padal in tako omogočajo zelo agresivno letenje, hkrati pa dopuščajo veliko manj prostora za napake.
Skupna točka prav vseh padal v tem športu pa je to, da so narejena za karseda nežna odpiranja, saj nam predvsem to omogoča da se venomer vračamo na prostrano nebo. Kljub vsem razlikam, pa vsa padala delujejo na zelo podoben princip.
Delovanje padala:
Vsa padala v osnovi delujejo po istem načelu – za letenje uporabljajo princip povečanega zračnega upora. Končna hitrost je točka, ko je hitrost najvišja možna in se ne povečuje več. Gre za konstantno hitrost, ki jo dosežemo, ko sila upora določenega medija deluje nasprotno enakovredno s silo gravitacije in ne dovoljuje več pospeševanja. V našem primeru je ta medij zrak.
Torej večji kot je zračni upor, manjša bo končna hitrost. Na račun povečanega zračnega upora torej padala drastično zmanjšajo našo hitrost padanja in nam tako omogočajo varne pristanke, oziroma malo v šali malo zares, omogočajo da skok s padalom lahko ponovimo.
Osnove padala:
Kaj je torej tisto, kar ločuje športna padala od kateregakoli kupa blaga in šivov? Zakaj so padala tako poseben »kup materiala«?
Padala ki se uporabljajo v modernih časih so kvadratna padala tipa krilo. Ta padala so sestavljena iz posebnega materiala, ki mu v padalstvu pravimo rip-stop nylon. Gre za najlonski material, v katerega je všita močnejša nit v obliki manjših kvadratkov.
Takšna struktura zelo poveča strukturno stabilnost materiala, prav tako pa všita nit v obliki kvadratkov preprečuje kakršnimkoli manjšim raztrganinam na materialu da bi se razširile. Najlonski material je pred šivanjem tudi kemijsko obdelan, zato da se mu zmanjša poroznost, kar mu nato omogoča da ima še večji zračni upor.
Kako se padalo odpre?
Odpiranje padala se dogaja v večih fazah. Padalec, ko želi zaključiti prosti pad (najboljši del vsakega skoka s padalom) najprej iz elastičnega žepka, ki je našit na dno kontejnerja (ruzak v katerem je zloženo padalo) potegne pilota padalčka in ga odvrže čim dlje od sebe – gre za majhno okroglo padalce premera 50 - 75cm.
Ko malo padalce zajame zrak, naredi dovolj upora, da za seboj iz kontejnerja potegne glavno padalo, ki začne nato v celice padala zajemati zrak in se na takšen način začne počasi in učinkovito napihovati oziroma odpirati od sredinskih celic navzven proti stranskem robu padala.
Kako pogosto se zgodi da padala zatajijo?
Redko – pa vendarle kdaj – se zgodi, da gre kaj narobe med fazo odpiranja padala, ali pa se pojavi težava z glavnim padalom, kar nas prisili v uporabo izrednih postopkov odmetavanja le – tega in odpiranje rezervnega padala. Je pa možnost pojava težave z opremo – če le zanjo ustrezno skrbimo, jo pregledujemo, vzdržujemo itd. – precej majhna. Kako pogosto se torej dejansko zgodi da padalo zataji?
Glede na podatke zbrane v letu 2017 s strani organizacije USPA (United States Parachute Association), se je na 1 izmed vsakih 1000 skokov s padalom pripetila težava, ki je uporabnika padala prisilila v odmetavanje glavnega padala in uporabo rezervnega.
Rezervna padala
V primeru da nam glavno padalo odpove, je rezervno padalo popolnoma pripravljeno na akcijo. Zakaj pa so rezervna padala tako posebna? Rezervno padalo je že po sami zgradbi narejeno tako, da je karseda zanesljivo in varno. Poleg tega, pa rezervnega padala ne more zložiti kar vsak. Rezervna padala namreč zlagajo le najbolj izkušeni »zlagalci« oziroma riggerji.
Da bi prišel do naziva »senior rigger«, morajo posamezniki opraviti zelo obširen tečaj, ter na podlagi njega pridobiti naziv katerega podeljuje krovna organizacija FAA (Federal Aviation Administration). Postopek zlaganja rezervnega padala je zelo drugačen od postopka zlaganja glavnega padala – za primerjavo: glavno padalo zlagamo med 5 in 15min, medtem ko izkušen senior rigger rezervno padalo zlaga okrog 2h, ob zlaganju pa si pomaga z večimi pripomočki, in upošteva predloženo »checklisto«, saj je samo tako lahko popolnoma prepričan, da ni česa pozabil. Rezervna padala morajo biti pregledana in preložena najmanj vsakih 365 dni.
Padala ekipe Prostipad.si
V naši ekipi neprestano posodabljamo vse komponente padal. Tako osebna padala, kot padala, ki jih uporabljamo v naši padalski šoli, so produkt svetovno znanega padalskega proizvajalca Aerodyne Research, Florida. Za namen tandemskih skokov, pa prisegamo na podjetje z najdaljšo tradicijo izdelovanja tandemskih padal, Strong Enterprises, Florida.
In sedaj ko vam je malce bolj jasno kako padala delujejo, vas vabim, da se nam pridružite na tandemskem skoku s padalom, da vam delovanje padala demonstriramo še v živo!