Vas mogoče zanima, kako varen šport pravzaprav je padalstvo? Prav je, da si predstavljate, da pri skokih s padalom prisoten določen faktor tveganja, saj gre le za ekstremni šport…a kljub temu je padalstvo bistveno varnejši šport, kot si velika večina predstavlja. Dnevi, ko so skoke z letala kot nekakšen kaskaderski vložek izvajali le očitno nori posamezniki, so že davno minili. Najpogosteje slišan stavek, ki namiguje na varnost tega športa je: »Najnevarnejši del skoka s padalom je pravzaprav vožnja na letališče.« - in kljub temu, da se nam zdi ta stavek popolnoma resničen, sogovorniku vseeno ne nudi prav veliko informacij in konteksta glede same varnosti tega športa. Če vas zanimajo morebitna tveganja ki so prisotna pri padalstvu, berite dalje in izvedite nekoliko več o tem.
PRAVILA IN REGULACIJE PRI SKOKIH S PADALOM
Padalci smo v resnici pravo nasprotje od tistih norih, neodgovornih posebnežev, kakor nas večino krat predstavljajo v mnogih hollywoodskih filmih, saj znamo uživati življenje in ga ravno zaradi tega še toliko bolj cenimo. Skoki s padalom oz. padalstvo kot tako, je namreč pod strogo regulative Agencije za civilno letalstvo, ki predpisuje pravila glede opreme, pogojev, ki morajo biti izpolnjeni za izvajanje skokov, dovoljenj oziroma licenc tako padalcev kakor tudi pilotov letala, ter vsega ostalega, kar paše zraven. Teh pravil se padalci držimo »kot pijanec plota«, saj se zavedamo, da naš šport vsebuje faktor tveganja, ki ga res ni potrebno še dodatno zviševati.
OPREMA ZA IZVAJANJE SKOKOV S PADALOM
Oprema za skoke s padalom je dandanes izjemna in zelo zanesljiva pri opravljanju tega, kar se od nje pričakuje. S pomočjo moderne tehnologije smo do danes že zelo poglobili razumevanje glede sil, ki se pojavljajo med fazo odpiranja padala in med samim letom z njim, hkrati pa nenehen razvoj padalske industrije skrbi za to, da imamo vedno nove, boljše in varnejše dizajne, s pomočjo katerih se padala vedno lepše, mehkeje in nežneje odpirajo, a hkrati zagotavljajo vedno boljše letalne sposobnosti. »Okvara« padala zveni kot zelo črn, nezaželen scenarij, a manjše težavice pri odpiranju padala se včasih lahko zgodijo, a so v večini primerov precej lahko rešljive. Za primer, ko težave mogoče niso dovolj hitro rešljive, pa imamo, pri skoku s padalom z letala, v nahrbtniku vedno na voljo še rezervno padalo (za primerjavo naj povem, da sem ob svojih 4000+ skokih rezervno padalo uporabil le 2x). Čisto vsak skok s padalom – neglede na to, ali je to skok v tandemu ali solo skok – se zanašamo na eno od dveh padal. Prvo (glavno padalo) zlagamo sami, drugo (rezervno padalo) pa nam zloži posebej usposobljen posameznik, z ustrezno licenco. Prav tako mora biti rezervno padalo pred vsakim zlaganjem temeljito pregledano (enkrat letno), saj mora ustrezati nekoliko bolj strogim standardom, kot to velja za glavno padalo.
POŠKODBE PRI SKOKIH S PADALOM
Skok s padalom je za nekatere le enkratna izkušnja ali izziv, hkrati pa je tudi čisto resen šport – in kot tak zahteva kar nekaj fizične pripravljenosti, kljub temu, da gravitacija opravi velik del dela za nas. Resne poškodbe pri skokih s padalom so pravzaprav zelo redke, ko pa se že zgodijo, je običajno tako, da se pripetijo izkušenemu športniku, ki išče meje svojih sposobnosti znotraj določene discipline, kot pa da se pripetijo učencu ali tandemskemu potniku pri njegovem skoku s padalom. Kot pri vsakem športu, tudi tu obstaja majhna možnost poškodbe – neglede na to ali smo začetnik, ali pa izkušen profesionalec (najmanjša možnost za poškodbe je pri skoku s padalom v tandemu, seveda ob upoštevanju inštruktorjevih navodil) . In kljub temu, da se lahko v tem športu pripetijo tudi resne nesreče, pa je možnost za to izredno majhna, zaradi vsega zgoraj opisanega.
TEHNIKE SKOKA S PADALOM
Sama varnost v padalstvu, ter dober »safety record« pa je v največji meri odvisen od izobraževanja oziroma šolanja. Skoki s padalom v tandemu obstajajo že od leta 1980, in sam proces skoka je bil že ničkolikokrat popravljen, izboljšan in prilagojen na način, ki omogoča, da lahko pravzaprav vsakdo popolnoma varno izkusi občutek prostega pada. Priprava na tandemski skok vam nudi ravno dovolj informacij, da veste kaj vas čaka, hkrati pa vas ne preobremeni z za vas nepomembnimi detajli – zaradi česar lahko v svojem prvem skoku res maksimalno uživate. Če se želite naučiti padalstva, pa je na voljo sistem šolanja AFF (Accelerated Freefall), ki se je na podoben način skozi leta izkušenj oblikoval v sekvenco sedmih skokov, skozi katere tečajnik pridobi vsa nujno potrebna znanja v najkrajšem možnem času.
Skok s padalom vsebuje določen element tveganja in zavedamo se, da se nesreče pač dogajajo – a pri nas so zelo redke in zelo daleč narazen. Če vas zanima kako varni so skoki s padalom v tandemu predlagam, da si pogledate statistiko ameriške padalske organizacije USPA (ki najpodrobneje beleži vso statistiko skokov). Opazili boste, da je nesreč pri tandemskih skok še manj, kot jih je v povprečju v celotni padalski industriji. Skok s padalom je nekaj kar bi po mojem mnenju moral vsaj enkrat v življenju storiti čisto vsak, in čisto možno je, da vam bo tako všeč, da se ponovno srečamo na padalskem tečaju.