KAKO DELUJEJO PADALA KI SO NAMENJENA SKOKU S PADALOM

Marsikdo od tistih, ki se s skokom s padalom srečajo prvič, je nekoliko nervozen, ko mora neznancu »na slepo« zaupati in skočiti v neznano. To popolnoma razumemo, saj se lahko skok s padalom zdi precej strašljiv – a takšen se v večini primerov zdi le tistim, ki ne vedo kako varno je v resnici padalstvo dandanes.

Marsikomu, ki se s padalstvom srečuje prvič, pa samozavest in zaupanje hitro narasto, ko izvedo nekoliko več o padalski opremi. In ravno zato bom poskusil v tej objavi obrazložiti kako deluje padalo, ter vsi njegovi varnostni mehanizmi, da boste dobili boljši občutek o tem kako »trotelziher« oziroma kako varna je padalska oprema dan danes.

Pristanek tandema po skoku s padalom z letala

 

KAKO TOREJ DELUJE PADALO ZA SKOK S PADALOM Z LETALA?

Glavno padalo je varno zloženo znotraj posebnega nahrbtnika, ki je neposredno pritrjen na sistem vezi, ki skrbijo, da ne moremo pasti iz njega.

Današnja padala so kvadratne oblike in zelo dobro vodlija, za razliko od tistih starejših, ki so bila še okrogle oblike in jih ni bilo mogoče prav veliko upravljati, letela pa so le navpično navzdol. Ta moderna padala so tako oblikovana zato, da omogočajo več kontrole pri letenju in spreminjanju smeri, hkrati pa so veliko varnejša.

Padala so navadno sestavljena iz več povezanih »žepov« ali celic. Celice so spredaj odprte, zadaj pa prešite oziroma zaprte. Zato, ko zloženo padalo sprostimo iz nahrbtnika na veter, začne sprednji del celic zajemati veliko zraka, ker pa so na zadnjem delu prešite ta zajeti zrak ostane znotraj celic in na tak način se padalo dokončno opre in zavzame obliko krila.

Padalo za skok z letala je čisto drugače oblikovano in veliko varnejše od jadralnega padala. Ker so naša padala (za skok z letala) izdelana samo zato, da lahko po skoku z letava varno pristanemo, kar pomeni, da letijo izključno navzdol (z njimi ne moramo pridobivati višine, kot je to mogoče z jadralnimi padali), so veliko varnejša, boljše obtežena in se zato ne zapirajo.

A to je le glavno padalo. Pogosto pomaga če pojasnimo, da padalec nikoli ne zapusti letala z le enim padalom znotraj nahrbtnika.

 

ZA SKOK S PADALOM Z LETALA IMAMO V RESNICI DVE PADALI

Ni vam potrebno skrbeti glede tega, ali se bo padalo odprlo, saj na hrbtu ne boste imeli le enega, pač pa kar dve padali. Pomožno padalo zloži certificiran profesionalec, da zagotovi brezhibno odpiranje.

Imamo pa še tretje padalo, kateremu pravimo »stabilizacija« ali »drog«. Stabilizacijo inštruktor odpre takoj po odskoku, njena naloga pa je to, da skrbi, da ves čas prostega pada padamo s trebuhom proti tlom, ter da hitrost prostega pada omeji na približno 200km/h.

Na višini 1500m je čas da aktiviramo glavno padalo. To je tisto kvadratno padalo, ki sem ga opisal že zgoraj. Za 99,9% skokov sta to edini dve padali, ki jih uporabljamo.

Vsak padalski sistem pa je opremljen tudi z rezervnim padalom, ki je skrbno zloženo v zgornji polovici padalskega nahrbtnika. Gre za padalo, ki v principu deluje enako kot glavno padalo, a je še veliko bolj precizno in skrbno zloženo, ter veliko večino časa le »počiva« v nahrbtniku kot rezervni načrt.

Kot sem že napisal, ta padala se uporabljajo izredno poredko, saj je tehnologija padal že tako zelo napredna in zanesljiva, da glavno padalo le redko utrpi »okvaro« (kljub temu pa se rezervno padalo pregleda in preloži najmanj vsakih 365 dni, ne glede na to ali je bilo sploh uporabljeno).

V večini primerov se glavno padalo odpre brezhibno, če pa se ne, bo vaš tandem inštruktor točno vedel kaj je z glavnim padalom narobe in kako težavo odpraviti, a v primeru da se odloči, da je uporaba rezervnega padala bolj varna opcija, bo glavno padalo odvrgel in uporabil rezervnega, vi pa tega najverjetneje ne boste niti opazili.

 

ALI SE BO PADALO PO SKOKU Z LETALA ODPRLO AVTOMATIČNO?

Vsi ali skoraj vsi padalci padalo načeloma aktivirajo ročno. A kljub temu je dan danes praktično vsak padalski nahrbtnik opremljen tudi s padalskim avtomatom ali po angleško Automatic Activation Device (AAD).

V primeru, da vaš tandem inštruktor padala ne bi aktiviral pravočasno, zaradi bilo kakšnega razloga (kar je izredno malo verjetno), bo za to poskrbel padalski avtomat. Ta ves čas spremlja višino in hitrost padanja. V primeru da s preveliko hitrostjo (hitrost prostega pada) preletimo določeno višino (okrog 700m nižje od višine kjer normalno odpiramo padala), bo padalski avtomat to prepoznal, ter aktiviral rezervno padalo namesto inštruktorja.

 

KAKO DELUJEJO VRVICE PADALA?

Padalo je na padalski nahrbtnik povezano preko seta močnih padalskih vrvic. Vrvice se delijo na nosilne in kontrolne. Kontrolni vrvici sta dve (leva in desna), na koncu pa imata pritrjene ročice. S potegom posamezne od teh ročic, oziroma vrvic, usmerjamo padalo levo ali desno, s potegom obeh istočasno pa padalo zavremo – zmanjšamo mu tako horizontalno kot tudi vertikalno hitrost. Vse ostale vrvice pa so nosilne – težo tandemskega para enakomerno porazdelijo po celotni površini padala.

 

KAKO S TAKIMI PADALI PRISTAJAMO?

Veliko posameznikov, ki se pripravljajo na skok s padalom skrbi, kako hiter bo pristanek in ali bo boleč? Na vašo srečo vam lahko povem, da so današnja padala izjemna pri zagotavljanju čisto nežnega pristanka. V 99,9% pristankov je stik s tlemi nežnejši, kot če bi se presedli z 10cm visoke pručke na tla.

Vaš tandem inštruktor namreč točno ve, kako in kdaj zavreti padalo, da obema omogoči izjemno nežen pristanek. Govorimo namreč o izurjenih profesionalcih, ki imajo za seboj tisoče varnih skokov s padalom in posledično prav toliko uspešnih in varnih pristankov, zato bodo znali poskrbeti, da hitrost ob pristanku ne bo prevelika, in da bo stik s tlemi tako nežen, da ga skorajda ne boste čutili.

Nasmeh po skoku s padalom - Tomaž Hrast

 

STE PRIPRAVLJENI NA SKOK S PADALOM Z LETALA?

Če po branju tega članka še vedno niste čisto prepričani, ali si želite skočiti s padalom ali ne, vam predlagam da mogoče prebereta še kateri drug blog iz našega nabora.

V kolikor pa ste že odločeni, ker je oprema dovolj varna, da si jo želite preizkusiti, nas čimprej pokličite in se dogovorite za termin!

Se vidimo v zraku!